Když se řekne polygon na testování aut, většina z nás si představí obří areál někde v Německu. Přitom jedno z nejmodernějších evropských testovacích zařízení vyrostlo v srdci Máchova kraje ve středních Čechách. AUREL Polygon nabízí nejen multifunkční areál pro testování vozidel a komponentů, ale také vlastní vývojové a inovační centrum. O tom, kam míří a jak zvládá současné výzvy automotive, jsme si povídali s jeho vedoucím Zdeňkem Svobodou.
Jak vznikla myšlenka vybudovat vlastní AUREL Polygon? A jste s výsledkem spokojeni?
Naší hlavní motivací byla spolupráce se Škoda Auto a také strategie ministerstev dopravy a průmyslu zaměřená na vybudování moderního zázemí pro vývoj a testování vozidel. V roce 2018 jsme koupili areál v Břehyni a už o rok později jsme tu testovali první airbagy. A ano, s výsledkem jsme dnes velmi spokojeni my i naši zákazníci. Vše se povedlo podle plánu a kvalita areálu odpovídá nejvyšším nárokům. Poslední etapu jsme letos slavnostně pokřtili za účasti prezidenta ČR.
Celý areál je střežený a vstup podléhá bezpečnostním procesům. To je v Česku celkem neobvyklé, nebo se mýlím? A čím dalším je výjimečný?
Ano, jsme první soukromý polygon v Česku s certifikací TISAX, který funguje ve vysokém stupni utajení. Na bezpečnost si tu potrpíme – celý areál má plochu přes 120 tisíc metrů čtverečních, ale každé auto i člověk tu projdou pečlivou kontrolou. Polygon je výjimečný i tím, že má unikátní kombinaci testovacích ploch a zařízení pro vývoj moderních automobilových technologií. A také pár překážek pro náročné testování vozidel, které jinde nenajdete. Podobných pracovišť je u nás opravdu minimum.
AUREL Polygon není jen testovací plocha. Co všechno se děje „za zdmi“, které nejsou zvenku vidět?
Uvedu příklad testování airbagů: výrobce přiveze zkušební vůz a parametry zkoušek, které chtějí testovat. My pak provádíme kolizní testy, sbíráme data, vozidlo opravujeme a se zákazníkem konzultujeme naše poznatky vycházející z výsledků testů a dlouholetých zkušeností. Zákazník tak od nás dostane nejen naměřená data, ale také detailní report na základě našeho know-how. Nemusí shánět testovací tým, místo ani přístroje, vše má u nás pod jednou střechou.
Zakládáte si na individuálním přístupu ke každému zákazníkovi. Kdo je váš typický zákazník?
Ano, zákazníků si opravdu vážíme. A protože s nimi pracujeme přes 25 let, tak jim i rozumíme. Řekl bych, že naši lidé mají velmi osobní a proaktivní přístup k řešení problémů – a to je naší velkou motivací i konkurenční výhodou. Naším hlavním partnerem je Volkswagen Group, především Škoda Auto. Ale pracujeme i pro další světové automobilky a jejich dodavatele úrovně Tier 1 i Tier 2, napříč celým oborem automotive. Jsou to firmy z celé Evropy i mimo ni. Potkáte tu různé značky, od německých až po asijské.
Jak si AUREL Polygon vede ve srovnání s podobnými zařízeními v sousedním Německu?
Tak oproti Německu máme několik zásadních výhod – nižší ceny, široké spektrum služeb a velkou flexibilitu. A také dopravní dostupnost – k německým hranicím je to hodina autem. Hodně tamních firem má v Česku vývojové týmy, ale na testování musí jezdit až do Německa. Těm se samozřejmě vyplatí testovat u nás – mají to hotové rychleji a levněji. A teď mám na mysli i hlavní hráče automotive.
Jak podporujete zahraniční firmy, které si chtějí polygon pronajmout?
AUREL Polygon je unikátní a multifunkční centrum, kde firmy najdou vše na jednom místě. Pomůžeme jim i se zajištěním ubytování a logistikou. Zahraniční zákazníci jsou vždy unešeni z krásy okolní přírody – Kokořínsko a Máchův kraj jsou jedny z nejhezčích míst v Česku. I díky tomu si nás Škoda Auto vybrala jako místo pro premiéru svého nového sportovního elektromobilu Škoda Elroq RS.
AUREL Polygon je první soukromý polygon v Česku, který je otevřený nejen automobilkám, ale i ostatním subjektům.
Je to tak, pro soukromé i veřejné subjekty pořádáme různé druhy netradičních akcí. Například adrenalinové teambuildingy, různé kurzy a školení bezpečné jízdy, workshopy, konference či prezentační akce. V květnu tu představila svá vozidla firma ARVAL, nyní Škoda Auto. Jsme otevřeni spolupráci se startupy a univerzitami, probíhají u nás i studentské projekty a vzdělávací akce pro veřejnost. A chystáme další akce – motorkářské kurzy, eventy zaměřené na popularizaci elektromobility nebo výcvik záchranných složek.
A co elektromobily a autonomní vozidla? Probíhá jejich testování jinak než u klasických aut?
Základní scénáře zůstávají stejné – elektromobily musí zvládnout stejné překážky, terén i počasí. Ale mají jiný systém pohonů, jiné rozložení hmotnosti a jízdní vlastnosti. Jejich testování je proto rozsáhlejší. A autonomní vozy vyžadují zcela nové typy zkoušek, například reakce na nečekané situace nebo testování v simulovaném prostředí. A právě proto jsme vybudovali AUREL Polygon. Díky tomu můžeme výzvy dnešní doby zvládat my i naši zákazníci.
A co je podle vás největší výzva dneška pro evropské automobilky?
Čínské firmy proklamují, že autonomní vozidla uvedou na trh rychleji a levněji. Jejich kvalitu samozřejmě ukáže až čas. Nicméně evropské automobilky čelí obrovskému tlaku – musí vyvíjet nová auta rychleji, levněji a zároveň kvalitně a podle očekávání zákazníků. Takže dnes testují mnohem více. A právě proto vyvíjíme digitální dvojče AUREL Polygonu. Takový virtuální klon, který firmám umožní daleko rozsáhlejší testy, a ušetří jim tím hodně času i peněz.

Zdroj: Škoda Auto a.s.
A vaše plány do budoucna?
Soustředíme se na rozvoj virtuální části polygonu, jeho digitální dvojče bychom chtěli spustit ještě letos. Budujeme nové testovací překážky, další jízdy mimo zpevněné cesty a jízdní scénáře. Sledujeme trendy, které jsou pro automotive velkou výzvou, jako AI, big data, nové typy mobility. A učíme se tyto trendy co nejefektivněji využívat. Ceníme si toho, že se i díky AUREL Polygonu řadíme po bok velkých hráčů a jsme konkurenceschopní i pro evropský automotive. A děláme vše pro to, aby to tak zůstalo.
Děkuji za rozhovor a přeji, ať se vám všechny plány vydaří.