Představte si, že jedete rušnou městskou ulicí. Zpoza zaparkované dodávky vám do cesty náhle vkročí chodec a dívá se do telefonu. Než stihnete vůbec pohnout nohou k brzdě, vaše auto prudce, ale bezpečně zastaví. Scénář, který donedávna patřil do sci-fi filmů, se stává realitou. Právě takové technologie, které mají potenciál zachraňovat životy, se testují v srdci Evropy. Na moderním polygonu společnosti AUREL v Břehyni u Doks.
Setkání prvotřídních odborníků na Polygonu AUREL
Odborná konference ViL Tour 2025 nebyla pouhou přehlídkou technologií. Signalizovala zásadní posun v metodologii vývoje a validace autonomních vozidel. Nikoli náhodou akce proběhla v prostorách vývojového a inovačního centra společnosti AUREL. Česká republika se totiž tiše stává klíčovým hráčem ve vývoji autonomního řízení. Tajemství úspěchu se skrývá za zkratkou ViL – Vehicle-in-the-Loop. Jde o revoluční metodu, která geniálně propojuje reálný svět s neomezenými možnostmi virtuální reality.

Letecký simulátor pro vaše auto?
Jak to celé funguje? Představte si letecký simulátor, ale pro automobily. Na testovací dráze je skutečné vozidlo s řidičem, jehož motor, brzdy i podvozek se chovají naprosto reálně. Klíčový rozdíl je v tom, co auto „vidí“. Jeho senzory – kamery a radary – nejsou napojeny na skutečné okolí, ale na výkonný počítač, který v reálném čase promítá virtuální prostředí. Vůz tak reaguje na digitální překážky, simulované kolony, chodce nebo náhlé změny počasí.
Tento přístup řeší zásadní problém. Aby bylo autonomní vozidlo skutečně bezpečné, muselo by v reálném provozu najezdit snad miliony kilometrů a zažít všechny myslitelné i nemyslitelné situace. To je nejen časově a finančně nemožné, ale i extrémně nebezpečné. Díky technologiím ViL mohou inženýři bezpečně testovat ty nejkritičtější scénáře a ladit reakce asistenčních systémů k naprosté dokonalosti.
Co se testovalo a jaká bude standardní výbava moderních aut?
Na organizaci celé akce ViL Tour 2025 se podílela česká společnost AUREL ve spolupráci s Datron Technology a s Vysokým učením technickým v Brně. Zúčastnili se jí špičkové německé technologické společnosti, ale i studenti, například tým eForce Prague Formula z ČVUT v Praze. Představeny byly nové verze pokročilých systémů, které již existují, ale i zcela nová technologická řešení. Účastníci měli možnost nahlédnout do budoucnosti vývoje moderních vozidel a dalších autonomních systémů.
„Cíleně napomáháme vytvoření exkluzivní platformy pro lídry v oboru. Budoucnost automobilové bezpečnosti a autonomie se rodí právě v úzké spolupráci a sdílení know-how. Úspěch prvního ročníku ViL Tour potvrdil obrovský zájem trhu o propojování reálného testování se simulacemi. Zde na polygonu AUREL ukazujeme, že Česká republika má potenciál stát se klíčovým evropským hráčem v této high-tech disciplíně,“ uvedl Zdeněk Svoboda, vedoucí polygonu společnosti AUREL.
Co bylo možné vidět?
- Automatické nouzové brzdění (AEB – Autonomous Emergency Braking): Systém využívá radar a kamery k neustálému sledování prostoru před vozem. Během testu vůz bezchybně zastavil před virtuálním chodcem, který mu náhle zkřížil cestu, a demonstroval tak schopnost předejít srážce rychleji, než by to dokázal člověk. Ukázku zajistila společnost IPG Automotive (Německo).
- Adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control): Nejenže udržuje rychlost, ale pomocí senzorů si hlídá i bezpečný odstup od auta před vámi. V simulaci složité dopravní situace systém plynule zpomaluje, když se před něj náhle zařadí jiné vozidlo, a po uvolnění cesty opět zrychlí na nastavenou rychlost. Ukázku zajistila společnosti MdynamiX (Německo)
- Technologické možnosti Polygonu AUREL představil pan Zdeněk Svoboda ze společnosti AUREL (Česko)
- Ochrana cyklistů („Dooring Test“): Mimořádně nebezpečná situace v městském provozu – otevření dveří zaparkovaného auta přímo do cesty cyklistovi. Testovaný systém dokázal blížícího se virtuálního cyklistu včas detekovat a posádku varovat, případně otevření dveří dočasně zablokovat. Tuto technologii prezentovala společnost GeneSys (Německo).
- Simulace signálu GNSS pro přesné polohování představil Datron Technology (Česko)
- Tvorbu digitálních dvojčat reálného prostředí prezentovala společnost 3D Mapping Solutions (Německo)
- Robotické řízení vozidel představila firma Stähle Robot Systems (Německo)
- Probíhala řada ukázek na polygonu, včetně autonomního řízení vozidel v praxi při zkušebních jízdách
Česko jako technologický tahoun Evropy
Česká republika patří k uznávaným technologickým destinacím. Úspěch akce se dal předvídat. Spojení špičkového vývoje s inovační infrastrukturou a napojení na univerzitní sféru v zastoupení VUT a ČVUT, vytváří ideální podmínky pro rozvoj řešení autonomní mobility a digitálních dvojčat. Účastníci akce dostali příležitost představit své projekty, získali informace o práci svých kolegů, včetně zahraničních postupů, ale především měli možnost rozšířit své kontakty. Polygon AUREL se stále více prosazuje nejen jako výborný hostitel, ale rovněž jako uznávaný výzkumný komplex. Perspektivně má všechny předpoklady stát se jedním ze strategických evropských center, kde se rodí bezpečnější a chytřejší mobilita.
Pokud máte zájem o tematiku autonomní mobility, testovací a vývojový Polygon AUREL nebo problematiku digitálních dvojčat, kontaktujte šéfa vývojového a inovačního centra pana Svobodu.












